Latsekk, driblebekk, eller rett og slett en sosekopp?

Jeg er en fyr som egentlig liker å være aktiv. Har spilt fotball siden jeg var bitteliten, og mønstrer matta en og annen gang fortsatt. Jeg har som så mange andre, pådratt meg vaskeball i stedet for vaskebrett (gud forby!). Jeg har lagt skylda på en enerverende fyr som hvisker forlokkende ord i øret mitt når jeg får akutt lyst til å røre på meg. Stutt-tjukken klarer for det meste å overtale meg til å roe ned, slappe av og finner på tusen unnskyldninger for ikke å trene. En EKTE Sofagris med andre ord!

Nå er ikke jeg så opptatt av å skaffe "six-pack", men finne min trivselsvekt og redusere risiko for livsstilssykdommer.

Ergo vil nok denne bloggen handle mest om hvordan en kan rive seg løs fra sofaen, på et nivå som de fleste kan relatere til. Jeg håper at jeg kan være med på å spre kunnskap om temaet og at man kan finne inspirasjon til å ta tak i seg selv.

Min interesse for
fotografering vil vel kanskje også skinne igjennom her,og jeg ser ikke bort i fra at det kan bli "synset" litt om ett og annet ;-)







lørdag 30. mai 2015

Kos

Det er lørdag, og tradisjonelt kose-dag. Da har man "lov" til å tillate seg noe ekstra, både når det gjelder mat og drikke. Man kan jammen også kunne tillate seg godteri i tillegg! DET er Stutt-tjukken glad i, så der er vi på bølgelengde.  Dette sitter dypt forankret i meg, for dette gjorde vi jo når vi var barn også. Godteri, god mat og drikke var også noe som ble sett som luksus i et stramt budsjett, så da "skeiet vi ut" naturlig nok bare EN dag i uka. Det var også skikkelig stas, for da samlet vi oss rundt bordet og tv'en. Stemningen var jo selvfølgelig også mye bedre enn ellers, slik det skulle være. Ja, den barndommen. :-)

NÅ skal det ikke bare koses på lørdag, det blir jo lett både fredag, lørdag OG søndag. Det blir jo nesten halve uka det!!  Her i huset har godteriskåla kommet frem mens en setter seg ned etter ei hard uke på jobb for å se gullruta på tv'en. Hadde det bare blitt med dette, hadde jo ikke det blitt så ille, men så var det jo de 6 1,5 literne med brus, som jo er billigere en et par melk og en pakke jus....I tillegg får man jo 5 store sjokoladeplater til bare 100-lappen (galskap, spør du meg)! Man har altså både brus og sjokolade til 5-6 helger, men så er det jo så godt med litt søtt til kaffen, og når man har tatt seg 3 ruter, så kan det vel ikke skade med 3 til? Nå til dags blir det heller ikke så mye samling sammen, da minsta fort søker til Ipaden, og vi til hver vår pc.....

Nå har jo jeg det sånn, at jeg bor så nært jobben at jeg kan sykle dit, om så gå, men jeg ser jo at folk rundt meg setter seg i sine flotte biler og kjører på jobb, og da er ikke distansen lengre, heller kortere. Ja, vi spiser mer og vi beveger oss mindre. Dette blir det jo skrevet om opp og ned i mente, men gjør vi noe med det? Vi gjør det for at vi kan, og fordi vi fortjener det (som det heter så fint i reklamen...)! Vi har da jobbet for det, og ingen helsefrik skal komme her å fortelle eg hva jeg skal gjøre!! Da tar vi en ekstra remse med sjokolade, bare i trass. Er det ikke litt slik kanskje? Jeg tror det.

Ok, det var litt "filosofering" rundt hvorfor vi bare blir fetere, og fetere som nasjon. Hva med meg og min kamp mot Stutt-tjukken da? Hva kan så jeg (og kanskje du) gjøre for å forhindre vektøkning og kanskje helst kvitte meg (oss) med litt overflødig flesk. Tror nemlig ikke det kommer noe ny is-tid med det første, og utsikten for å bli uten hus pga en naturkatastrofe ser jeg som rimelig usannsynlig pr.dags dato. Ergo TRENGER jeg altså ikke de ekstra kiloene, eller centimeterne rundt livet. DET skal jeg komme tilbake til i NESTE innlegg.

I mellomtiden kommer jeg med ukens tips til rask og sunn middagstips, de fleste kan like:



To kylling-lår med salat. Her har jeg ferdig-grillede kylling-lår som det tar 15 minutter å varme opp på 180 grader i ovnen. Mens lårene varmes, kutter jeg opp litt agurk og tomat, som blandes sammen med ruccola-salat. Jeg er ikke så glad i dressinger, så jeg bruker peanøtt-olje som jeg drysser over salaten. Isvann med en sitronskive gjør dette til et lite fest-måltid. Oljen er forresten glimrende til steking, da den tåler svært høy varme, og setter en fin smak på kjøttet.

Når en skal gå ned i vekt gjennom å endre kostholdet, er det lurt å ta ned karbohydratene, spesielt om en ikke skal trene den dagen, og en bør ha halve tallerkenen med grønnsaker. Regelen er 1/2 grønnsaker, 1/4 del kjøtt/fisk og 1/4 karbohydrat (ris, potet, pasta).  Skal komme tilbake til andre fordelinger når du skal trene, men stikkordet er: Du skal gjøre deg fortjent til dine karbohydrater! ;-)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar