Latsekk, driblebekk, eller rett og slett en sosekopp?

Jeg er en fyr som egentlig liker å være aktiv. Har spilt fotball siden jeg var bitteliten, og mønstrer matta en og annen gang fortsatt. Jeg har som så mange andre, pådratt meg vaskeball i stedet for vaskebrett (gud forby!). Jeg har lagt skylda på en enerverende fyr som hvisker forlokkende ord i øret mitt når jeg får akutt lyst til å røre på meg. Stutt-tjukken klarer for det meste å overtale meg til å roe ned, slappe av og finner på tusen unnskyldninger for ikke å trene. En EKTE Sofagris med andre ord!

Nå er ikke jeg så opptatt av å skaffe "six-pack", men finne min trivselsvekt og redusere risiko for livsstilssykdommer.

Ergo vil nok denne bloggen handle mest om hvordan en kan rive seg løs fra sofaen, på et nivå som de fleste kan relatere til. Jeg håper at jeg kan være med på å spre kunnskap om temaet og at man kan finne inspirasjon til å ta tak i seg selv.

Min interesse for
fotografering vil vel kanskje også skinne igjennom her,og jeg ser ikke bort i fra at det kan bli "synset" litt om ett og annet ;-)







tirsdag 5. mai 2015

ME, eller ikke?

Først litt om ME: Myalgisk Encefalopati - https://sml.snl.no/myalgisk_encefalopati ble oppdaget tidlig på 1950-tallet, men man har altså ikke funnet ut HVA det egentlig er, eller noe kur (noe som er naturlig når man ikke vet hav det er) for det. ME er den nye "motesykdommen", er det noe som sier. Hvorfor mote, skjønner jeg ikke, for jeg kan OVER HODET ikke tenke meg at noen VIL ha dette!! Forskere trodde da at det er infeksjoner på ryggmargsnivå i hjernen, og forskere rundt omkring i verden støtter dette mer og mer.

Her i Norge derimot....SUKK!! Her kan det virke som om leger og spesialister skyr dette, med noen få hederlige unntak. Dette KAN han ha noe med at CFS - http://www.microsofttranslator.com/bv.aspx?ref=SERP&br=ro&mkt=nb-NO&dl=nb&lp=EN_NO&a=http%3a%2f%2fen.wikipedia.org%2fwiki%2fChronic_fatigue_syndrome Kronisk Utmattelsessyndrom har så like symptomer og avfeies med at det er noe som sitter i hodet.

Kort sagt er altså forskjellen, grovt sett, at man ved CFS har kjørt kroppen sin til utmattelse ved enten å ha "for mange baller i luften" og ikke greier å ta ned en av de en gang, eller vært under negativ stress over lengre tid. Man liker vel å si at dette er en "psykisk" belastning som kan behandles med kognitiv terapi og gradert trening (les fotballspiller Arild Berg og andres suksess-historier).

Felles for både CFS og ME er uansett at en ikke tåler fysisk belastning og restitusjonsperioden etter en belastning er latterlig lang. Mentale påkjenninger som eksamener og liknende, krever også lang restitusjon! HVIS ME'en skyldes infeksjoner, vil ikke gradert trening og kognitiv terapi hjelpe så mye, og kan forverre symptomene.

Jeg håper at ME kan få et eget navn som dekker sykdommen bedre, og at forskerne kan finne ut mer av dette. For pr. i dag oppstår det mange misforståelser, fordommer og sågar stigmatisering av denne pasientgruppen blant folk flest, og helseapparatet. Mange blir rett og slett gående for lut og kaldt vann, og sviktes totalt pga for lite kunnskap rundt denne sykdommen. De blir langtidssykemeldte og uføre. Har Norge råd til dette?

Nå gjenstår det å se om jeg har ME, CFS, eller ikke. Selv om jeg selv ikke mistenker at jeg har dette, står diagnosen fast inntil vi har fått ekskludert alle faktorer som kan påvirke tapet av energi m.m. Nå får jeg jo behandling for mine søvnapnè, eller pustestopp om du vil. Håpet er jo at jeg nå skal oppnå jevn og dyp søvn, slik at kroppen omsider FÅR den hvilen den trenger, og at jeg sakte, men sikkert, gjenvinner energien og kan fungere som et normalt menneske igjen. Ønsk meg lykke til da :)

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar