Latsekk, driblebekk, eller rett og slett en sosekopp?

Jeg er en fyr som egentlig liker å være aktiv. Har spilt fotball siden jeg var bitteliten, og mønstrer matta en og annen gang fortsatt. Jeg har som så mange andre, pådratt meg vaskeball i stedet for vaskebrett (gud forby!). Jeg har lagt skylda på en enerverende fyr som hvisker forlokkende ord i øret mitt når jeg får akutt lyst til å røre på meg. Stutt-tjukken klarer for det meste å overtale meg til å roe ned, slappe av og finner på tusen unnskyldninger for ikke å trene. En EKTE Sofagris med andre ord!

Nå er ikke jeg så opptatt av å skaffe "six-pack", men finne min trivselsvekt og redusere risiko for livsstilssykdommer.

Ergo vil nok denne bloggen handle mest om hvordan en kan rive seg løs fra sofaen, på et nivå som de fleste kan relatere til. Jeg håper at jeg kan være med på å spre kunnskap om temaet og at man kan finne inspirasjon til å ta tak i seg selv.

Min interesse for
fotografering vil vel kanskje også skinne igjennom her,og jeg ser ikke bort i fra at det kan bli "synset" litt om ett og annet ;-)







torsdag 7. mai 2015

Målsetting

Å sette seg mål kan være skummelt, og høres nesten litt klisjé-aktig ut, men er alfa og omega om en vil lykkes med det man enn måtte ha på agendaen! De fleste som mislykkes i sin livsstilsendring har, mest sannsynlig, ikke satt seg nok konkrete mål. Hvor ofte hører en ikke; "nei, det hadde jo vært greit å ta av litt", "det hadde sikkert vært lurt for helsa si skyld" osv...

DET holder ikke, dessverre. "Å komme inn i fjorårets bikini" er for så vidt en målsetting, men her avsløres faktisk en "jo-jo" slankers tankesett, og garanti for at kiloene kommer seilende på, før de første høststormene begynner å røre på seg! Nei, det må være noe som en MÅ strekke seg etter, noe som har en større verdi for deg og kroppen din. Gjerne et "hårete" mål, som en kjent reklameguru sa en gang. 

Jeg får ta utgangspunkt i meg selv, og så får dere bare finne deres egne. HUSK: Målene er ikke definitive og endelige, de må ofte justeres ;-)

JEG har en drøm om å padle hele kystlinja på Helgeland, fra sør til nord.... Fra Bindal til Meløy, alternativt Rødøy, eller starte nordpå. Sjekk disse linkene, så skjønner du hvorfor!

http://tv.nrk.no/serie/ut-i-naturen/DVNA20000612/25-09-2012

http://www.turkarthelgeland.no/helgelandskysten.5005525-234249.html

http://www.visithelgeland.com/no/Helgelandskysten/?News=95

Er det rart det frister?

Er det realistisk? Ja, jeg tror det, men ikke i morgen. Her er det en del ting som må på plass først. For det første må den generelle fysiske formen tilbake, den jeg hadde i fjor, før sykdommen slo inn. Da hadde jeg tatt av 10 kg, 10 cm rundt livet og drev allsidig trening. SÅ må jeg skaffe meg padlerfaring, utover to somre med lånt kajakk, og litt øving på selvberging i basseng. En kajakk og tilhørende utstyr hadde jo også vært fint å eie ;-)

For å komme i generell form må jeg altså trene på land også, så da må jeg ha et mål for dette. Noe håndgripelig, funksjonelt og målbart. Akkurat nå holder det med å gå turer, men så snart jeg klarer test-rutene mine vil jeg begynne med forsiktig styrketrening og gradvis trene hele kroppen for å klare å nå drømmen min.

Derfor blir dette mine TO HOVEDMÅL:
  1. Gå opp på Galdhøpiggen, nå i september 2015
  2. Padle kajakk hele Helgelandskysten på langs, innen 3-4 år (gjerne før).
Dette kan jo virke tøft for noen, men jeg vet jeg skal kunne klare det.  MEN som med alle store mål, må disse deles opp i flere delmål. Ettersom padlingen ligger litt lenger frem skal jeg nå prøve å skissere hvordan jeg kan nå Galdhøpiggen allerede i september.

DELMÅLENE blir da som følger:
  1. Jeg har valgt meg ut to test-ruter som jeg skal fokusere på frem til jeg bare bruker timer, maks en halv dag på å restituere meg. Altså bare gå distansen uten at jeg ikke blir liggende utslått to dager etter. Dagsformen vil avgjøre om jeg går med mange pauser, eller om jeg ikke pauser. Dette skal testes to ganger i uka fra nå av. Begge rutene har normert tid på 1,5 timer. Den ene er langs ei elv på lett kupert sti og den andre brattere på til dels svært kupert sti.
  2. Når jeg takler dette, vil jeg forsøke å sette en tid jeg skal nå, og så finne en tøffere rute som skal gås i tillegg. Det lokale tur-laget har 9-18 slike forskjellige ruter. Kanskje prøve å gå alle?
  3. Når jeg fikser rute 2 på akseptabel tid (dvs innen normert tid, gjerne litt under), vil jeg ta opp jogging, og noen lette intervaller. definitivt forsøke på 2 og 2,5 timers turer.
  4. Så vil jeg forsøke å nå et par kjente turer som tar ca. 3-4 timer, og har bratte partier. Fikser jeg disse to, er jeg klar til Galdhøpiggen, Norges høyeste fjelltopp.
Det å oppnå delmålene vil gi meg mestringsfølelse og opprettholde motivasjonen. Når første hovedmål er nådd, skal det fokuseres på det andre. Hvis jeg i tillegg klarer å gjøre noen små justeringer i kostholdet mitt, vil det å nå målene mine sørge for at jeg også skrumper inn i livvidda.

HVA er DINE mål?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar