Latsekk, driblebekk, eller rett og slett en sosekopp?

Jeg er en fyr som egentlig liker å være aktiv. Har spilt fotball siden jeg var bitteliten, og mønstrer matta en og annen gang fortsatt. Jeg har som så mange andre, pådratt meg vaskeball i stedet for vaskebrett (gud forby!). Jeg har lagt skylda på en enerverende fyr som hvisker forlokkende ord i øret mitt når jeg får akutt lyst til å røre på meg. Stutt-tjukken klarer for det meste å overtale meg til å roe ned, slappe av og finner på tusen unnskyldninger for ikke å trene. En EKTE Sofagris med andre ord!

Nå er ikke jeg så opptatt av å skaffe "six-pack", men finne min trivselsvekt og redusere risiko for livsstilssykdommer.

Ergo vil nok denne bloggen handle mest om hvordan en kan rive seg løs fra sofaen, på et nivå som de fleste kan relatere til. Jeg håper at jeg kan være med på å spre kunnskap om temaet og at man kan finne inspirasjon til å ta tak i seg selv.

Min interesse for
fotografering vil vel kanskje også skinne igjennom her,og jeg ser ikke bort i fra at det kan bli "synset" litt om ett og annet ;-)







mandag 4. mai 2015

Stutt-tjukkens oppstandelse

Long time, no seeing! Bloggingen ble det vist så som så med folkens, men mye har skjedd siden sist. Skal komme tilbake til dette etter hvert. Har gått svanger med en ny blogg, en hjemmeside som skal inneholde mine to største interesser, nemlig livsstilsendring og fotografering. Kjører en tankeprosess rundt lay-out og innhold for tiden, og vurderer en betalingstjeneste vedrørende livsstilsendringer. Høres spennende ut?

Vel, nå har det seg at jeg gikk på en smell for et og et halvt år - to år siden. Møtte den berømte veggen altså! Først ble jeg rammet av et fælt magevirus, som i verste fall kan fremkalle magesår.  Ble svimmel, og helt tappet for energi! Helikobakteri Pylori heter djævelskapet. Dette viruset kan ligge i "dvale", og "kamuflere" seg for immunforsvaret i flere år, og det er ikke usannsynlig at jeg har gått rundt med denne dritten siden 2002 (fikk mageproblemer de ikke fant ut av da, og hatt noe av disse symptomene siden).

Fikk en "hestekur" med mot dette, en trippel-antibiotikakur, og trodde jeg var kvitt dette infame viruset. Ble nemlig så gira av nyvunnet energi, at jeg kastet meg gradvis i gang med heftige treningsdoser og begynte så smått å leke med tanken om å forsøke meg på både lange sykkelløp, motbakkeløp, og sågar triatlon-konkurranser. Vel, det tok 6 mnd, og jeg hadde laget meg en 3-4 års plan mot min første triatlon, da "stor-smellen" kom:

Kort fortalt ble jeg sendt i kjelleren av Kyssesyken. Eller skal vi si UNDER kjelleren etter hvert. Svimmelheten kom tilbake, bare 10 ganger forsterket! Energien blåst bort, som en tornado fra hevlete! På det verste, sviktet bena under meg på vei fra sofaen til kjøkkenet. Hva i svarte var det som feilte meg?! Det med kyssesyken ble ikke påvist før 4 mnd etter at jeg hadde det, altså når jeg trente på det hardeste! Alle vet jo at man skal ta det med ro de første 6-12 mnd etter kyssesyken fordi immunforsvaret er helt satt ut av dette viruset. Her drev jeg med både cross-fit trening, svømming, intervaller og fotball. Lumske greier!

4 måneder senere (var fortsatt i jobb) etter at kyssesyken ble påvist havnet jeg altså under kjelleren, og jeg måtte kaste inn håndkledet. Bare det å støvsuge stua vår, endte med at hodet spant rundt og jeg ble sengeliggende. Å gå seg en kilometers spasertur inkl. pauser kunne jeg bare glemme. Ble da liggende alt fra to dager til en uke, uten å være i stand til noe som helst! Jeg ble liggende, enten på sofaen, eller i sengen i uker og måneder.

Det skulle vise seg at dette var ikke alt..... fortsettelse kommer....

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar